Geweigerd voor een inboedelverzekering, en nu?

Er bestaan verschillende redenen waarom u kunt worden geweigerd voor een inboedelverzekering. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat u de nota te laat betaald, of dat deze zoekt raakt tijdens een verhuizing. Mocht u vaak te laat betalen dan kan dit natuurlijk gevolgen hebben. Verzekeraars kunnen dit als geldige reden beschouwen om u te weigeren.

Ook wanneer u teveel schades wilt claimen, kan dit gevolgen hebben voor uw inboedelverzekering. Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel schades u wilt claimen in een bepaalde periode. Verzekeraars kunnen meerdere claims bestraffen met een premieverhoging, het inperken van de dekking of uiteindelijk het opzeggen van uw inboedelverzekering.

In de volgende situaties kunnen verzekeraars uw inboedelverzekering weigeren:

  • Niet betalen van de premie
  • Strafblad
  • Rijontzegging
  • Fraude plegen
  • (Te veel) schades
  • Te lang onverzekerd
  • Jonge bestuurder i.c.m. een snel/duur voertuig

Verzekeraars hoeven niet elke klant te accepteren. Zij mogen zelf bepalen wie zij als klant willen hebben. Alleen zorgverzekeraars zijn verplicht om iedereen te accepteren voor de basisverzekering. Wanneer een nieuwe verzekering wordt aangevraagd, dan raadplegen verzekeraars de databank van Stichting CIS. Stichting CIS registreert gegevens van mensen die te maken hebben gehad met fraude, schades en rijontzeggingen.

Hoe kan ik voorkomen dat ik wordt geweigerd?

De voorbeelden die hiervoor werden genoemd, zoals te laat betalen of fraude plegen, kunnen redenen zijn voor een verzekeraar om u te weigeren. Het kan natuurlijk weleens voorkomen dat u een rekening te laat betaald. Dit is dan nog geen heel groot probleem. Het wordt pas een probleem wanneer u systematisch te laat gaat betalen. Het gevolg is dat u als wanbetaler wordt geregistreerd in de databank van CIS. Om dit te voorkomen is het belangrijk dat u de facturen op tijd betaald.

Wat kan ik doen als ik ben geweigerd?

Wij van Diks Verzekeringen denken altijd met u mee. Wanneer u bent geweigerd kunnen wij nog steeds een passende optie voor u vinden. In eerste instantie proberen wij u onder te brengen bij een reguliere verzekeraar. Wanneer dit niet wil lukken, dan bedenken wij een alternatief. Meestal is het zo dat u bij De Vereende (Voorheen Rialtio) altijd terecht kunt De verzekeringsmaatschappij zal bijna altijd een verzekering accepteren, alleen liggen de premies hier wel vele malen hoger dan bij reguliere maatschappijen. Daarnaast moet de premie vaak de eerste 3 maanden worden vooruit betaald.

Meer weten?

Voor vragen kunt u altijd contact met ons opnemen. Tevens kunt u ons altijd bereiken op het nummer 085 – 029 5182. Verder kunt u zelf eenvoudig met onze tool de premie voor uw inboedelverzekering berekenen. Deze tool staan onderaan deze pagina.

Bereken direct de premie van uw inboedelverzekering!